Mihaela, Delicatessen.ro: „Cel mai greu lucru e să nu-mi dedic tot timpul acestui business”
Cum a început povestea ta, când și mai ales de ce?
Ca în filmele siropoase, povestea “Mihaela e fata aia care se ocupă cu ciocolată” a început din întâmplare: o prietenă bună mi-a propus să deschidem un business cu ciocolată (noi având fiecare câte un mic business de advertising). Ceea ce am și făcut, în 2007, cu zero experiență în retail și experiență în ciocolată limitată la ce mai gustaserăm prin călătorii.
În 2010, ne-am despărțit, ea a preluat agenția imobiliară pe care o deșchiseserăm între timp, iar eu am rămas cu magazinul de ciocolată și alte delicatese. În 2013, l-am închis și m-am mutat în online/ distribuție/ cadouri corporate.

Care sunt cele mai importante trei lecții pe care le-ai învățat de când există brandul tău/ vostru?
– Nu importa un produs pe care nu i l-ai da copilului tău;
– Nu te atașa prea tare de un brand;
– Atunci când rămâi fără bani, mărește bugetul de marketing.
Ce nu știe lumea despre ține și despre produsele Delicatessen.ro?
Pe vremea când mergeam la terapie, am înțeles de ce mă ocup cu aceste produse delicioase, dar și estetice: pentru că îmi place să cunosc oameni noi, să-mi fac prieteni și să-i văd fericiți. Și ce lubrifiant social mai bun decât ciocolată, vinul și, în general, mâncarea?
Cât despre estetică, partea asta încă nu am elucidat-o pe deplin, pentru că gusturile mele se aplică selectiv: mă infior când urmează să vină niște paleți cu produse frumoase, iubesc să îmi aranjez casă cât mai colorat și cu desene, picturi, mobilier vechi, însă, în același timp, mă îmbrac neglijent, respectând doar minimul regulilor de design.

Care e cea mai mare bucurie care ți s-a întâmplat de când eșți antreprenor?
Nu mai sunt angajată din 2001 și nu pot spune că am avut un mare breakthrough până acum. Însă cred că cea mai mare satisfacție o am datorită acestui brand Delicatessen pornit în 2019, cu bani împrumutați, care a crescut încetișor și care aduce bucurie atâtor oameni. Știu asta pentru că avem o rată de recurență de 41% și sper să ajungem în curând la 50%.
Care-i cel mai greu de când ai un business pe care încerci să îl creșți sănătos?
Să deleg, să plătesc impozite, să nu-mi dedic tot timpul acestui business.
Ce faci când simți că nu se leagă lucrurile cum îți doreșți? Sfaturi pentru impasuri antreprenoriale.
Cel puțin o dată pe lună, mă trezesc la 2-3 dimineață și încep să mestec gânduri anxioase despre viitorul acestei firme. Mă rog, de multe ori și despre prezent. 🙂 Iar faptul că sunt singurul asociat nu ajută foarte tare. Ce sfaturi aș putea eu să dau? Pot spune doar ce încerc să fac și de multe ori funcționează:
– Încerc să schimb perspectiva, și ăsta e cel mai greu lucru; în primul rând, pentru că resping organic schimbarea și, în al doilea rând, pentru că necesită inteligență și concentrare.
– NU tai cheltuielile cu angajații sau cu publicitatea.
– Vorbesc cu prietenii apropiați.
– Cer ajutor.
– Când îmi trece prin cap că ar trebui să mă angajez ca să scap de toate grijile, sun un anumit prieten care să-mi amintească de ce acest lucru ar fi imposibil.
– Mă bazez pe filozofia mea de viață, învățată de la greci: totul trece. 🙂
Ce îți doreșți de la întâlnirea cu oamenii ce ne vor trece pragul #târgdefrumos de toamnă?
În primul rând, vreau să-i văd zâmbind după ce gustă o smochină în ciocolată. După care, să trăncănim fără limite! 🙂

Mihaela vine pentru prima dată la Târg de frumos, pe 11 & 12 octombrie, la ARCUB – Casa Eliad (bd. Mircea Vodă 5), 10.00-18.00, intrarea liberă. Până atunci, o găsiți pe Delicatessen.ro.
